سلام کاربر عزیز! به ناحیه کاربری خود ورود کنید یا عضو شوید
خانه / محتوای آموزشی / مقالات / آیا مولتی ویتامین‎های روحی خود را می‎شناسید؟

آیا مولتی ویتامین‎های روحی خود را می‎شناسید؟

وقتی انسان گرفتار اتفاقات ناخوشایند زندگی می‎شود که توانایی تغییر دادن آنها را ندارد و ممکن است برای مدتی شرایط زندگیش ناخواسته دستخوش تغییرات بزرگی شود، فشار و استرس زیادی بر او وارد می‎شود. مثلا وقتی بحران‎های اجتماعی بزرگ رخ می‎دهد یا بلایای طبیعی اتفاق می‎افتد یا در زمانی که جنگ و یا بحران‎هایی مثل شیوع یک بیماری همه‎گیر پیش می‎آید…

در این شرایط، خیلی از افراد به سرعت روحیه خود را از دست می دهند و دچار اختلالات روحی و روانی شدیدی مثل اضطراب یا افسردگی می شوند که متاسفانه اغلب این مشکلات، پس از رفع مساله اولیه و برگشتن شرایط به حالت قبل، همچنان باقی می‎مانند و فرد را درگیر اختلالات بلند مدت می‎کنند.

اما گروه دیگری از افراد را می‎بینیم که در همین شرایط، روحیه خود را حفظ کرده و تا رفع مشکلات صبر می‎کنند. این افراد بحران‎های زندگی را با کمترین آسیب پشت‎سر می گذارند و به نظر می‎آید که به اندازه گروه اول آسیب‎پذیر نیستند.

چه تفاوتی بین این دو گروه وجود دارد؟
گروه دوم چگونه تاب‎آوری خود را در شرایط سخت بالا می‎برند و روحیه خود را حفظ می‎کنند؟
با چه روش‎هایی می‎توانیم توان روحی خود را افزایش دهیم؟

در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

همانطور که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های جسمی، همواره پزشکان توصیه می‎کنند که بدن خود و سیستم ایمنی جسمی‎تان را تقویت کنید، مثلا از انواع مولتی‎ویتامین‎های طبیعی استفاده کنید، برای پیشگیری و درمان (البته در مراحل اولیه) بیماری‎ها و آسیب‎های روحی و روانی هم می‎توانیم از تقویت کننده‎ها و مولتی‎ویتامین‎های مخصوص خودش استفاده کنیم.

یادمان باشد که انواع اختلالات روحی و روانی، وقتی وارد مرحله متوسط و شدید می‎شوند و یا مدت خیلی طولانی در فرد باقی می‎مانند، حتما نیاز به درمان‎های تخصصی و طولانی مدت خواهند داشت.

در اینجا می‎خواهیم چند فعالیت ساده که می‎تواند به شما کمک کند تا جلوی این آسیب‎ ها را بگیرید و بتوانید روحیه خود را در مراحل سخت و نگران‎کننده زندگی حفظ کنید، معرفی کنیم.

ممکن است با خواندن این مطالب، به این موضوع فکر کنید که آنقدر ناراحت و نگران هستید که حوصله انجام هیچکدام از این کارها را ندارید، پیشنهاد می‎کنم یکبار خود را مجبور به امتحان کنید و تاثیر آنها را ببینید. در ضمن به خاطر داشته باشیم که تفاوت آدمها در رویارویی با مشکلات این است که بعضی از افراد می‎نشینند، غصه می‎خورند و از پا درمی‎آیند. ولی گروهی دیگر، با وجود درک شرایط و مشکلات موجود، حرکت می‎کنند و خود را فعال نگه می‎دارند و روحیه خود را حفظ می‎کنند تا مشکل حل شود و زندگی به روال عادی برگردد.

امیدوارم بخوانید، انجام دهید و نتیجه مثبتش را ببینید:

  1. ارتباط نزدیک و صمیمی با دوستان

اگر دوستانی دارید که می‎توانید بدون نگرانی از قضاوت شدن با آنها گفتگو کنید، در این شرایط حتما رابطه مستمر خود را با آنها حفظ کنید و مرتب با آنها گفتگو کنید. این ارتباط می‎تواند رودررو، تلفنی و یا حتی از طریق پیام‎رسان‎ها باشد. مهم این است که گوش شنوایی برای شنیدن حرف‎های شما وجود داشته باشد.

  • فعالیت جسمی روزانه

هر روز، به مدت یک ربع تا بیست دقیق یک فعالیت حرکتی ساده مثل پیاده‌روی، نرمش، حرکات موزون و … داشته باشید. این فعالیت‎های ساده، با ترشح هورمون‎های شادی‎آور به شما کمک می‎کنند که روحیه خود را بهتر حفظ کنید.

  • باغبانی و رسیدگی به گل‎ها و گیاهان

اگر در منزل یا حیاط خود، فضایی برای نگهداری چند گلدان دارید، حتما این کار را بکنید. رسیدگی روزانه به گیاهان و داشتن ارتباط مستمر با آنها، تاثیر بسیار خوبی روی حالت روحی شما خواهد گذاشت.

  • بازی کردن

منظور من از بازی، به هیچ وجه بازی‎های کامپیوتری نیست، بلکه فعالیتی سرگرم کننده و در صورت امکان گروهی است. این بازی‎های می‎تواند هورمون‎های شادی‎آور را در بدن شما ترشح کند و به نوعی روحیه شما را در برابر غم و اضطراب واکسینه نماید.

شما می‎توانید با اعضای خانواده این بازی‎ها را انجام دهید: پانتومیم، اسم فامیل، مارپله، دبرنا، بله و نه معکوس و … (هر کدام از این بازی‎ها را می‎توانی با یک جستجوی ساده در اینترنت یاد بگیرید و بازی کنید)

  • فعالیت‎های دستی و هنری

اگر به کارهای دستی و هنری علاقمند هستید، همین امروز دست به کار بشید و شروع کنید. بافتنی، خیاطی، نقاشی، سفال، گلسازی و … همچنین انجام کارهای فنی مثل تعمیر وسایل می‎تواند تمرکز ذهنی شما را برای مدتی از مشکل پیش‎آمده دور کند و به سمت یک فعالیت مثبت حرکت دهد. این فعالیت‎ها می‎تواند شبیه نوعی مدیتیشن عمل کند و گفتگوهای درونی ذهن را برای مدتی خاموش کند. این خاموشی موقت، فرصتی برای بازسازی به ذهن شما می‎دهد و از فشارهای درونی ذهن به شکل مناسبی کم می‎کند.

  • خواب منظم و به اندازه

به‎هم ریختن برنامه خواب و بیداری، خودش می‎تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در فرد شود. اگر این مساله با رخدادهای ناخوشایند بیرونی هم همراه شود، تاثیر آن چند برابر می شود.

پس لطفا توجه داشته باشید که خواب کم، خواب زیاد و بی‎نظمی در برنامه خواب و بیداری، در همه موارد آسیب‎زا هستند و در مواقع خاص آسیب‎زننده‎تر. پس تمام تلاشتان را بکنید که برنامه خواب و بیداری خود را تنظیم کنید و به آن پایبند بمانید. (ممکن است چند روز طول بکشد تا به آن عادت کنید ولی ادامه بدید و ناامید نشوید)

  • تغذیه‎ متعادل

مصرف بیش از حد شیرینی‎جات و غذاهای چرب و حاضری، ذهن و روحیه شما را به‎شدت آسیب‎پذیر می‎کند. سعی کنید تا حد امکان از غذاهای خانگی ساده و میوه و سبزی‎جات تازه استفاده کنید.

  • محدودیت در تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر و گوشی

انسان‎ها در شرایط ناراحت کننده، به شکل اعتیاد گونه‎ای به سمت استفاده افراطی از این وسایل می‎روند. در زمان تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل الکتریکی سرگرم‎کننده، به طور موقت حواس شما از موضوع نگران کننده پرت می‎شود و این حالت برای شما خوشایند است. ولی بر عکس زمانی که کارهای دستی و هنری انجام می‎دهید، پس از اتمام تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر حال شما نه تنها بهتر از قبل نشده بلکه کسل‎تر و بدحال‎تر هم شده‎اید.

اگر پس از خواندن مطالب بالا، واقعا توان و انرژی لازم برای انجام هیچکدام از این فعالیت‎ها را نداشتید و احساس کردید که آنقدر نگران یا ناراحت هستید که نمی‎توانید برای بهتر شده حالتان کاری بکنید، حتما به کمک تخصصی یک روانشناس نیاز دارید. از کنار این موضوع ساده نگذرید! مراکز مشاوره گاهی خدمات آنلاین یا تلفنی هم ارائه می‎دهند، همین الان تماس بگیرید.

همچنین ببینید

مهارت های فرزندپروری (۲-۲)

موضوع : چگونه عادت های خوب را در کودکان ایجاد کنیم؟کارشناس : پریسا قیاسی (بخش دوم) وقتی می خواهیم عادت های مناسبی را در کودکان ایجاد کنیم یا یک عادت نامناسب را در کودکان از بین ببریم، می توانیم از روش های تشویقی مناسب استفاده کنیم. در این گفتگو، درباره سه روش تشویقی با هم ...

دسترسی به این محتوا مخصوص اعضای طلایی است،برای خرید، بر روی عضویت الماسی ۲ تا ۴ سال, عضویت الماسی سه ماهه (۴ تا ۶ سال), عضویت الماسی سه ماهه (۲ تا ۴ سال) or عضویت الماسی ۴ تا ۶ سال کلیک کنید .

0 0 vote
Article Rating
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments