خانه / مقالات / کودک چک لیستی! – قسمت سوم

کودک چک لیستی! – قسمت سوم

خصوصیات کودک چک لیستی! (قسمت سوم)

اگر قرار است بچه‌های ما، خوداثربخشی بدست بیاورند، پس باید خیلی بیشتر فکر کردن، نقشه ریختن، تصمیم‌گرفتن، انجام دادن، انتظار کشیدن، حریف شدن و مواجه شدن، سعی و خطا کردن، رویا داشتن و تجربه‌ و مهارت زندگی، را خودشان انجام دهند.

تربیت چک لیستی

ما باید بیشتر دغدغه‌ی این را داشته باشیم که آن‌ها عادات، طرز فکر، مهارت‌ها و آمادگی این را داشته باشند که هرجا می‌روند موفق باشند. بچه‌های ما می‌خواهند که ما کمتر روی نمره و رتبه حساسیت نشان دهیم. و بیشتر به سبک فرزندپروری توجه نشان دهیم که بستری برای موفقیت آنها فراهم می‌کند و متشکل از چیزهایی است مانند مهر و محبت و کارهای روزمره و ناخوشایند و خوشایند و …

تحقیقات روی انسانهای موفق نشان داده است؛ موفقیت حرفه‌ای در زندگی، که همان چیزیست که ما برای بچه‌هایمان می‌خواهیم، نتیجه‌ی انجام کارهای روزمره و سخت در کودکی است و هرچه در سن کمتری شروع کرده باشید، بهتر است. این همان طرز فکری است که می‌گوید، «یکم کارِ ناخوشایند هست، یکی بالاخره باید انجامش دهد، می‌شود آن یک نفر من باشم.»

طرز فکری که می‌گوید، من تلاشم را اختصاص می‌دهم برای اصلاح کل، که این همان چیزیست که شما را در محل کار جلو می‌اندازد…  با این حال در تربیت چک‌لیستی، بچه‌هایمان را از انجام دادن کارهای سخت خانه معاف می‌کنیم. و بعد آن‌ها به جوانانی در محل کار تبدیل می‌شوند که هنوز منتظر یک چک‌لیست هستند، ولی وجود ندارد. و از این مهم‌تر، انگیزه این را ندارند که آستین‌هایشان را بالا بزنند و دست به کار شوند و دور و برشان را نگاه کنند و فکر کنند: «چطور می‌توانم برای همکارانم مفید باشم؟ چطور می‌توانم در راستای نیاز رئیسم، چند گام جلوتر را پیش‌بینی کنم؟ و به همین خاطر شروع می کنند به درجا زدن! »

پریسا قیاسی – روانشناس کودک و مشاور فرزندپروری

بخشهای دیگر این مطلب را در بخش دوم و بخش چهارم دنبال کنید…

با اقتباس از سخنرانی: Julie Lythcott-Haims

 

همچنین ببینید

الگوی یادگیری کودکان

الگوی یادگیری حلزونی کودکان

الگوی یادگیری بچه ها حلزونی است. آنها یک مفهوم را به طرق مختلف می بینند، ...