خانه / مقالات / مشکل بدخوابی کودکان و راه حل آن

مشکل بدخوابی کودکان و راه حل آن

پس از تولد نوزاد، خواب خوب و راحت شبانه و حتی استراحت روزانه برای بسیاری از والدین تبدیل به آرزویی دست نیافتنی می گردد. کودکان در دوره شیرخواری در طول شب چندین نوبت به خاطر گرسنگی بیدار شده و گریه می کنند. بعدها در دوره نوپایی به تعویق انداختن خواب، برای آنها نوعی بازی است. در نهایت کودکان پیش دبستانی اغلب به دلیل خواب بد یا ترس های شبانه، شما را از خواب بیدار می کنند. این بدخوابی ها می تواند شما را تبدیل به فردی افسرده، کم انرژی و بدخلق کند که نمی تواند روی کارش تمرکز کند.

در ادامه چند توصیه از متخصصین فرزندپروری برای حل مشکل بدخوابی کودکان آورده شده است:

بدخوابی کودک توصیه هایی برای بهبود خواب کودک:

 اگرچه بی خوابی یا کم خوابی کودکان بسیار دردسر ساز است اما خوشبختانه می توان آن را در مدت کوتاهی برطرف کرد. اگر کودک را به روال مشخصی برای خوابیدن عادت دهیم، بسیاری از مشکلات رفع می گردد. این به این معنی است که هر شب در ساعت مشخصی در رختخواب خودش باشد و بخوابد، حتی اگر نخوابید هم باید در رختخواب بماند تا خوابش ببرد. البته بهتر است ساعت خواب او را کم کم تغییر دهید و اگر هر شب تا ساعت ۱۲ بیدار بوده، کم کم ساعت خواب را جلوتر بیاورید تا مثلا به ساعت ۹ برسد.

رمز موفقیت شما در این است که برنامه منظم خواب کودک را به طور کامل اجرا کنید و هرگز در رعایت آن کوتاهی نکنید. به خصوص در شروع برنامه دقت کنید که از ماندن در مهمانی تا دیر وقت بپرهیزید تا برنامه تان به هم نخورد. رفتار با کودک بدخواب به طور ناگهانی شروع نمی شود و یک روند تدریجی را باید پیمود.

دقت داشته باشید که در شروع برنامه بچه ها مقاومت به خرج می دهند و ممکن است با گریه کردن بتوانند شما را تسلیم خواسته هایشان کرده و از خوابیدن به موقع امتناع کنند. تمام والدین به گریه کودک حساس هستند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند، ولی بهتر است بین گریه ای که ناشی از یک نیاز واقعی است با گریه ای که فقط برای تسلیم کردن شماست تفاوت قایل شوید. نگهداری کودک در رختخواب ، کمی صبر می خواهد و نباید با کوچکترین گریه کودک تسلیم شوید.

آماده کردن کودک برای خواب

برای اینکه کودک خود را برای خوابیدن آماده کنید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید و با صبر و حوصله آن را پیگیری کنید:

•   در اجرای برنامه خواب کودک توجه کنید که نباید خیلی با عجله و اضطراب آن را انجام دهید و نه اینکه خیلی سهل انگار باشید. الگوی رفتار با کودک و از جمله خواب کودک باید منظم باشد. هر چند اجرای این نظم در رفتار با کودک برای شما ساده نباشد.

•   بهتر است که یک ساعت قبل از شروع زمان خواب کودک ، نزدیک شدن وقت خوابیدن را طوری که متوجه بشود، به کودک یادآوری کنید مثلا بگویید: "بعد از شام وقت خوابه" یا "وقتی این برنامه تموم شد، دیگه باید بخوابی" . با این کار کودک را برای خواب آماده می کنید. 

•   با نزدیک شدن به زمان خواب، تا حد امکان خانه را آرام کنید و فعالیت و هیجان کودک را کم کنید. پدر و مادر هم باید با کاهش سر و صدای داخل منزل به آماده شدن شرایط محیطی برای خواب کودک کمک نمایند.

•   در برخی موارد حمام کردن کودک ، می تواند کودک را برای خواب آماده کند، ولی برای بعضی از بچه ها باعث هوشیاری بیشتر می شود که در این گروه بهتر است از حمام کردن بپزهیزید. 

•   هر شب قبل از خواب برای کودک قصه بگویید. برای قصه گفتن حداکثر نیم ساعت در نظر بگیرید و با اصرار کودک این زمان را افزایش ندهید. قصه گویی برای کودک قبل از خواب باعث دور نمودن کودک از هیاهوی موجود در فضای اطرافش می شود و ذهن کودک را برای خواب آماده می کند.

•   اگر کودکتان دوست دارد که اسباب بازی یا عروسک خود را به رختخواب ببرد، به او اجازه بدهید. اسباب بازی کودک ، مصداقی عینی در ذهن کودک برای عدم جدایی از دنیایی است که او در ذهن خود با اسباب بازی ها ساخته است.

•   چراغ ها را خاموش کنید و اگر فرزندتان از تاریکی می ترسد یک چراغ خواب کوچک روشن کنید.

•   برای عادت دادن کودکان به خواب سروقت عجله نکنید و آن را به تدریج و با آرامش انجام دهید. 

•   به کودک اجازه خوابیدن در جایی به جز رختخواب خودش را ندهید. 

همچنین ببینید

کار با قیچی برای کودکان

نکات مهم در کار با قیچی برای کودکان

کار با قیچی یکی از لذتبخش ترین و مطبوع ترین فعالیت هایی است که همه ...